Zelf een boek maken in Scribus

Mijn mini boekje “Werken met Xubuntu” was de eerste ervaring met het zelf maken van een boek. Ik vergistte me eerst in het aantal pagina’s. Dat waren er maar 19. Na een nachtje slapen leek me de kleine omvang toch wel een goede zaak. Zowel voor mij als voor de lezers.

Inmiddels staat de download teller ver over de 200 stuks. Dat is – simpel gesteld – in zo’n korte tijd in lijn met commerciële boeken. Ook de reacties waren erg positief, zowel van de ervaren gebruikers als van mensen die pas met Xubuntu waren begonnen. Dat laatste is waarom ik dit boek maakte en dat betekent dus dat het werkt. Dat is mijn doel, dus daar ben ik blij mee.

Een boek maken is nog heel wat anders dan een flyer of een poster maken door de grootte ervan en het onderlinge verband tussen de stijlen en de tekst. Het was heel hard werken! Het is een boek met meerdere onderling verband houdende elementen. Links, afbeeldingen, bijschriften en de tekst zelf. De boel bleef maar heen en weer vliegen. Een goede volgorde van werken en een heel doordachte opzet zijn belangrijk.

Inmiddels is er een hele discussie ontstaan op het Scribus Forum (Engelstalig) over dat eerste boek met tal van uitstekende tips hoe het beter zou moeten, hoe het gewoon een heel stuk beter kan. Geweldig!

Nou ja, eigenlijk vind ik nu achteraf mijn eerste eigen boekje een lelijk ding. Maar goed, leren doe je met vallen en opstaan. Het tweede boek staat al in de steigers en dan ga ik al die tips natuurlijk toepassen.

De pure uitdaging om het echt goed voor elkaar te krijgen heeft me te pakken.

En mocht het nou zover komen dat ik het maken van een compleet boek behoorlijk meester ben, dan zal ik dat beslist met jullie lezers delen! En dan in het Nederlands op een  heel begrijpelijke wijze zoals jullie dat van mij gewoon zijn.

Dit bericht werd geplaatst in publikaties en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

