Veel foto’s geschoten?

Als ik bij een clubavond foto’s maak van een wedstrijd kom ik terug met enkele honderden foto’s. Waterpolo is een flitsende sport. Er zijn veel foto’s die net op het verkeerde moment zijn genomen. Het gaat echt om tienden van seconden. De Bulkstand met 6 schoten per seconden is erg indrukwekkend, maar dat levert me meestal alleen nog meer foto’s op.

Op de voortreffelijke Photofacts Blog van Elja Trum staat een uitstekend artikel hoe je die berg foto’s handig én snel terugbrengt tot een goede selectie.

Als Ubuntu Linux gebruiker is dat geweldige Lightroom geen optie en verder heeft mijn al wat oudere PC geen USB 3 poorten. Die PC is nog steeds razendsnel, geen reden voor een nieuwe.

Maar de essentie van dat artikel is dat je niet moeizaam al je slechte foto’s weggooit. Dat kost veel tijd. Tegenwoordig schrijf ik gewoon de bestandsnaam op van de echt goede. Die selecteer ik dan en kopieer ze naar een nieuwe map. Zo nodig ga ik er nog eens doorheen als er teveel overblijven.

Want je kijkers 200 foto’s tonen met 80% slechte resultaten is moet je niet doen. Dan doen de professionals ook niet. Toon beter de 20 goede.

Het is natuurlijk wel zo dat een professional foto’s maakt voor een veeleisende opdrachtgever. Mijn clubleden hebben een andere standaard. Die zijn vaak al blij met een leuk kiekje, die ze die mooie gebeurtenissen opnieuw laat beleven. Twee mooie foto’s van één speler? Eentje uitkiezen! Een enkele, wel wat matige, foto van een onopvallende achterhoede speler laat ik staan. Die is daar juist blij mee.

Ik krijg net zo vaak een vraag om zo’n foto in vol formaat als om goede foto’s!

Dit bericht werd geplaatst in fotobewerking en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

