Frutiger font

Als je met Scribus gaat werken valt aan aandacht voor lettertypes niet te ontkomen. Lettertypes hebben een grote invloed op de tekst, die ze weergeven. Ik vind dat – als amateur natuurlijk – een erg boeiend terrein.

Nog niet lang geleden overleed Adrian Frutiger op een mooie leeftijd. Hij was de ontwerper van een aantal beroemde lettertypen. Eén daarvan heb ik ooit gekregen. Het Frutiger font. Soms geeft men een dergelijk font voor persoonlijk gebruik weg als promotie bij het uitbrengen van een nieuwe versie.

Nou wist ik eerlijk gezegd nooit goed raad met dat Frutiger font. Maar dankzij de gebruikelijke aandacht in de pers rond het overlijden kwam ik achter de oorsprong ervan. Toen Parijs Orly het als vliegveld niet meer kon bolwerken begon men aan de bouw van wat nu Aeroport Charles de Gaulle heet. Voor de bewegwijzering trok men Adrian Frutiger aan, die naam had gemaakt met het lettertype Univers.

Adrian vond Univers niet erg geschikt voor wegwijzers en ging op zoek naar iets anders. Zo ontstond dat Frutiger font. Nu ik dat weet begrijp ik dit lettertype een stuk beter. Voor wegwijzers en andere aanduidingen die je in één oogopslag moet herkennen is het een heel fijn font.

Het nieuwe Aeroport Charles de Gaulle was destijds een groot succes en ook op het gebied van de bewegwijzering zette men een nieuwe standaard.
Hierbij een voorbeeld. Het bovenste vak is met het lettertype Deja Vu Sans gemaakt en het onderste met het Frutiger font. Dat onderste vak springt er echt uit, hè?

frutiger-voorbeeld

Vergelijk bijvoorbeeld eens de letters “c” om een eerste idee te krijgen van de verschillen binnen de beide lettertypes.

Ik ben nu het spelersoverzicht in mijn waterpolovideo’s in Frutiger aan het omzetten. Komende week zet ik weer een nieuwe video online met het spelersoverzicht in het Frutiger lettertype.

Dit bericht werd geplaatst in dtp, lettertypes, speciaal en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

