Wetenschapstalent 2015

Ik ben een enthousiast gebruiker van RSS nieuwsberichten. Het speciale programma die die RSS berichten voor me bundelt is mijn dagelijkse krant.

Via RSS kwam een bericht over de verkiezing van het Wetenschapstalent 2015 onder mijn aandacht met Maaike Kroon als winnaar. Onder de nominee’s zat Ann Bessemans. Die was met lettertypes bezig en dat interesseerde me.

Wat Ann doet is zoeken naar een lettertype wat goed is voor een kind met slecht zicht. Leren is lezen en slecht kunnen lezen is dan een enorme handicap. Het belang van het werk van Ann zal nu wel duidelijk zijn. Wat zij in wezen doet is de wereld van de typografie en die van de wetenschap aan elkaar koppelen. Zo komt ze tot opzienbarende resultaten. Zo is het ook gekomen tot een nieuw lettertype: Matilda.

Het belang van dit onderzoek gaat wellicht nog verder dan alleen het kind met slecht zicht. Ik leerde ooit schrijven op de oude AVI niveau’s. Dat zijn richtlijnen voor teksten voor kinderen in hun leesontwikkeling. Van heel eenvoudige zinnen tot de meer ingewikkelde teksten.

Nu schreef ik regelmatig verslagen voor mijn sportclub. Op een keer besloot ik het verslag te schrijven op een niet al te hoog AVI niveau. Tot mijn verbazing leverde dat uitgesproken reacties op. De reagerende lezers hadden het blijkbaar veel beter kunnen begrijpen. Ik kan me goed voorstellen dat het werk van Ann naast het belangrijke nut voor het slechtziende kind ook zijn nut zal hebben voor mensen die niet veel lezen en dus de leesvaardigheid wat zijn kwijtgeraakt. Ann geeft dat zelf ook aan.

Dit bericht werd geplaatst in dtp, lettertypes en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie